چطور محصولمو معرفی کنم؟
- جمعه 15 دی 1402
- :views بازدید
- ترفند
معرفی محصول در بازاریابی یکی از مهمترین موضوعاتی است که همیشه و برای همهی شرکتها حتی شرکتهای بزرگ چالش برانگیز بوده است. ممکن است شما محصول یا خدمتی را تولید کرده باشید اما سؤالات زیادی در مورد چگونگی معرفی آن به مخاطب دارید.
در این مقاله تمامی نکاتی را که برای معرفی محصول نیاز دارید بهطور کامل و بهصورت دستهبندی شده گفته شده است. چگونه محصول خود را معرفی کنیم؟ متن معرفی محصول جدید چه باشد ؟ چگونه یک محصول جدید را بفروشیم؟
کسبوکارهایی که محصول محور هستند بهخوبی میدانند که نحوه معرفی محصول تا چه حد برای کسبوکارشان مهم و حیاتی است. بسیاری از مواقع محصول تولید شده هیچگونه عیب و نقصی ندارد اما بهخاطر ایراد در نحوهی معرفی محصول، شکست بزرگی به آن کسب و کار وارد میشود.
رقبای امروزهی بازار بهشدت بر روی نحوه معرفی محصولات خود، کار کردهاند.
مراحل معرفی یک محصول تازه به بازار
مراحل لانچ محصول جدید شامل چهار مرحله اولیه است که باید قبل، حین و بعد از معرفی محصول تازه به بازار صورت بگیرد:
- مرحله آمادهسازی
این مرحله چند ماه قبل از شروع به کار معرفی محصول قرار دارد و شامل طراحی یک طرح جامع درباره بازاریابی محصول ارائه است و مراحل بعدی براساس آن طی میشود. آنچه که باید در این مرحله مورد بررسی قرار بگیرد، اهداف و استراتژیهای عرضه محصول، تعیین بازارهای هدف، کانالهای اصلی معرفی محصول، تیم فروش، تاریخ لانچ محصول و … است. - مرحله پیش از معرفی
این مرحله چند هفته یا یک ماه قبل از معرفی محصول قرار دارد که در آن باید تمام اقدامات اولیه برای معرفی محصول به بازارهای هدف صورت بگیرد. این مرحله شامل آمادهسازی ابزارهای لازم برای لانچ محصول، آموزش پرسنل، اطلاعرسانیهای داخل سازمانی و ….. است. - مرحله معرفی
در این مرحله تمام اقدامات برنامهریزی شده در مراحل پیشین به مرحله اجرا درمیآیند. در واقع اجرای تمام تکنیکهای معرفی محصول جدید به بازار در این مرحله اتفاق میافتد. - مرحله بعد از معرفی
این مرحله، مرحله دریافت بازخوردها و بهبود عملکرد بازاریابی است. در این مرحله است که با برنامهریزی مجدد میتوان تمام اشتباهات مراحل قبل را بازبرنامهریزی کرده و معرفی را به شیوهای درستتر انجام داد.
ساختار کلی و اصولی معرفی محصول یا لانچ محصول شامل مواردی است که عنوان شد. اگر این مراحل به درستی طی نشوند، ممکن است مراحل عرضه محصول جدید به بازار با مشکلات و چالشهای زیادی روبهرو شود.
پس بهتر است قبل از معرفی هر محصول تازهای، تمام این مراحل را در نظر داشته باشید. در ادامه به ترفندها و تکنیکهایی اشاره میکنیم که میتواند در مرحله معرفی محصول شما را یاری کند تا در همین مرحله موفقیتهای لازم را کسب کنید و نیاز به برنامهریزی کلی نداشته باشید.
ترفندهای معرفی محصول میتواند چاشنی اصلی لانچ محصول شما باشد؛ البته ممکن است گیر کار شما در گرو اجرای تنها یکی از این ترفندها باشد. گاهی عامل اصلی موفقیت تنها در یک نکته ظریف نهفته است که ذهنهای فعال آن نکات را در پس کوچکترین تلنگرها دریافت میکنند. بنابراین دقت کنید، نقشه و شیوه کار خود را کاملاً بررسی کرده و ببینید کدامیک از تکنیکهای زیر میتواند معرفی محصول شما را کامل کرده و به موفقیت نزدیکتر کند.
شناخت مخاطبین
هرچقدر بیشتر مخاطبین خدمت یا مشتریان محصول خود را بشناسید بهتر میتوانید نیازهای آنان را برطرف کنید. دنیای امروز دنیای نیاز مشتریان است. کسی نمیتواند نیازهای مشتریان و جامعه هدفش را نادیده بگیرد و انتظار موفقیت در کسبوکارش را داشته باشد. آنچه از بیشترین اهمیت برخوردار است، ایجاد محصول مطابق با نیاز افراد جامعه است.
وقتی مخاطبین خود را بشناسید، با برآورده کردن نیازهای آنها میتوانید محصول خود را به قشر بیشتری معرفی کرده و بفروشید. (شناخت مخاطبین باعث میشود تا بتوانید محصول خود را کاملتر ارائه کنید. مثلاً اگر تولیدی لباس دارید، با شناخت مشتریان میتوانید براساس سلیقه اکثر آنها محصولات پرفروشی طراحی کنید.)
بررسی عملکرد رقبا
با توجه به اینکه محصول ما باید بتواند یکی از نیازهای اساسی جامعه را پوشش دهد، رصد کردن محصولات رقیب اهمیت خاصی پیدا میکند. رفع کردن اشکالات و نقصهایی که در کار رقیبان وجود دارد میتواند معرفی محصول ما را از همان ابتدا با استقبال همراه کند. هرچقدر کاملتر ظاهر شویم میتوانیم طرفداران بیشتری پیدا کنیم. بررسی عملکرد رقبا میتواند شامل بررسی نقاط قوت و ضعف آنها باشد؛ هر دو مورد میتواند به ما در ارائه اولیه بهتر محصولمان کمک کند.
ارائه محصول به افراد سرشناس
اگر بتوانید برای عرضه اولیه محصول خود از افراد محبوب و سرشناس کمک بگیرید، امکان موفقیت شما در معرفی محصول جدیدتان چند برابر افزایش پیدا میکند. البته در نظر داشته باشید که هر فرد سرشناسی صرفاً محبوب نیست؛ گاهی افراد سرشناس میتوانند بزرگترین ضربه را به لانچ محصولتان وارد کنند. بنابراین محبوبیت شرط اولی است که باید برای انتخاب اشخاص مشهور در نظر داشته باشید. هرچقدر محبوبیت فرد موردنظر بیشتر باشد، امکان موفقیت شما را بالاتر میبرد.
تبلیغات گسترده در رسانههای اجتماعی
شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و …. بزرگترین عاملان موفقیت در لانچ محصولات جدید هستند. البته این بسترهای آنلاین اجتماعی نه تنها در لانچ محصول، بلکه در هر زمینهای میتوانند سرعت و عملکرد کاری شما را تا چندین برابر افزایش دهند.
قدرت این رسانهها به حدی گسترده است که میتواند بسیار بیش از آنچه که فکرش را بکنید به موفقیت منجر شود. بنابراین صفحات مجازی خود را در معروفترین شبکههای اجتماعی راهاندازی کنید و برای معرفی محصول خود از هرکدام از آنها کمک بگیرید.
یادتان باشد حتماً قسمت اعظمی از بخش فروش نهایی محصولتان را نیز به فروش در صفحات مجازی اختصاص دهید. هرکدام از این رسانهها میلیونها کاربر ایرانی دارند که بسته به محصول شما میتواند بزرگترین بازار هدفتان باشد.
آموزش استفاده از محصول
آموزش استفاده از محصول از یک ترفند فراتر بوده و یک بخش ضروری از معرفی محصول و فروش آن را شامل میشود. کسبوکار شما در هر زمینهای باشد، باید آن را آموزش دهید. ممکن است بگویید که محصول من آموزشی نیست یا نیازی به آموزش ندارد؛ اما معرفی هر محصول یا خدمتی به بازار (از معرفی گلدان گرفته تا خودروهای لوکس) میتواند آموزش داده شود.
هرچقدر در آموزش استفاده از محصول خود موفقتر عمل کنید، محصول یا خدمت شما بهتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. فیلمهای آموزشی کوتاه (یک تا چند دقیقهای) محصول یا خدمت جدید خود را در شبکههای اجتماعیتان منتشر کنید و شاهد اعتراض و تحسین افراد باشید. چه افراد شما را تحسین کنند و چه به شما اعتراض کنند، در هر صورت به شما واکنش نشان دادهاند؛ همین واکنش میتواند در صورت شکست هم شانس دیگری به محصول شما بدهد.
تصاویر باکیفیت از محصول
جلوههای بصری باکیفیت بر روی ذهن عاطفی افراد تأثیر میگذارد. هرچقدر تصاویر محصول شما زیباتر و باکیفیتتر باشند، امکان اینکه توسط افراد بیشتری دیده شوند بالاتر میروند. هیچکس دوست ندارد به تصاویر کوچک، بیکیفیت یا تیره نگاه کند اما همه دوست دارند به تصاویر بزرگ، رنگی، زیبا و باکیفیت خیره شوند.
بهتر است یک یا دو رنگ برای معرفی محصول خود در نظر بگیرید و در اکثر تصاویر از این رنگها استفاده کنید. (مثل رنگ زرد ایرانسل یا رنگ آبی و نارنجی همراهاول)
فعال کردن بخش پشتیبانی
افراد از اینکه از یک محصول جدید استفاده کنند یا خدمت تازهای بهکار بگیرند میترسند. در واقع ذهن انسانها همیشه از امتحان کردن محصولات جدید هراس دارد؛ این وظیفه شماست که برای برطرف کردن ترس اولین مشتریان بالقوه خود چاره بجویید.
با فعال کردن بخش پشتیبانی تلفنی و آنلاین میتوانید جوابگوی تمام سوالات این دست از افراد باشید. اگر پرنسل خود را طوری آموزش دهید که بتوانند به درستی ترس این افراد را کنترل کنند، در نهایت آنها به مشتریهای شما تبدیل خواهند شد. در این مرحله باید بتوانید از اصول درست بازاریابی محصول پیروی کنید (فقط به فکر فروش خود نباشید و رفع نیاز مشتری را در اولویت قرار دهید. اگر محصول شما حقیقتاً به درد شخصی نمیخورد، حتی در صورت اصرار آن شخص به او نفروشید.)
پیش فروش
پیشفروش از دیرباز برای فروش محصولات قبل از ارائه آنها به بازار استفاده میشد. اگر بتوانید آموزشهای جذابی از محصول خود در صفحات مجازیتان منتشر کنید، افرادی قبل از ارائه محصول برای تهیه آن با شما تماس خواهند گرفت. آنچه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد کاربردی بودن محصول یا خدمات شماست؛ آنگاه هرچقدر آن را با جذابیت بیشتری معرفی کنید، شانس فروش شما بالاتر خواهد رفت.
البته پیشفروش کردن به نوع محصولی که شما ارائه میدهید بستگی دارد. (خدمات و بعضی از محصولات قابل پیشفروش کردن نیستند.)
ارائه نمونههای رایگان
اگر در ابتدای کار بتوانید تعدادی از محصولات خود را بهصورت رایگان در اختیار عموم مردم یا مخاطبین خاص محصولتان قرار دهید، در صورت رضایت این گروه میتوانید مشتریانی ثبات پیدا کنید. ارائه نمونه رایگان یا عرضه کردن ارزان آن در ابتدای کار میتواند موفقیت شما را به همراه داشته باشد. البته این مورد برای محصولاتی که کاملاً برای جامعه جدید باشد بسیار خوب عمل میکند اما در ارائه محصولات تکمیل شده قبلی هم میتواند کارساز باشد.
ایجاد جذابیت و لذت
هرچقدر استفاده از محصول خود را با جذابیت بیشتری همراه کنید، افراد بیشتری از آن استقبال خواهند کرد. ذهن انسان بهصورتی طراحی شده است که دوست دارد در انجام هر کاری لذتی را تجربه کند. حتی اگر محصول شما یک محصول کاملاً کاربردی است، سعی کنید در تبلیغات و آموزشهای مربوط به آن از نمونههایی سرگرم کننده استفاده کنید؛ با این کار ذهن عاطفی افراد را درگیر کرده و ناخوداگاه آنها را وادار به خرید میکنید
در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که چگونه محصول خود را معرفی کنیم و تأثیر متن معرفی محصول جدید با تصویر را گفتیم. نحوه معرفی محصول به مشتری قسمت مهم کار است. بهترین محصول برای بازاریابی در حوزه کاری خود را پیدا کنید و شروع به معرفی آن کنید و به کسب درآمد دلخواهتان برسید.
اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید